Hasznos könyvek a kreatív szakmában

Nagyon fontos a tudás, a naprakész információk magunkba szívása. Manapság már rengeteg információ elérhető videós formában az interneten, de én azok közé a régi vágású emberek közé tartozom akik imádnak olvasni. Most hoztam nektek 5 olyan könyvet amelyet szívesen ajánlok, ha érdekel titeket a kreativitás és a reklám. Ezek között a könyve között megtalálható grafikai könyv, tipográfiával foglalkozó könyv, egy komplett céges brand kialakítással foglalkozó könyv.

Ogilvy a reklámról

A digitális korszak számos új lehetőséget és kihívást hozott a reklámügynökségek és ügyfeleik számára. Miles Young a szerző az Ogilvy&Mathernél töltött hosszú és sikeres karrierjére alapozva írta meg ezt a nélkülözhetetlen kézikönyvet, amely próbálja elnyomni a digitális korszak „zaját,” hogy felhívja a figyelmet néhány alapvető szabályra. A kötet a legújabb kutatások adatait és a legsikeresebb digitális kampányok esettanulmányait felhasználva ad megalapozott tanácsokat gyakorló és leendő reklámszakembereknek. Ennek a könyvnek a névadó szerzője David Ogilvy korábban több könyvet is írt a reklámszakmáról amelyet ugyancsak ajánlok mindenkinek. Ogilvy 1999-ben halt meg, de lenyomata a reklámiparra a mai napig nagy.

Brand a lelke mindennek

Ezt a könyvet valamikor 2021 tájékán vettem a kezembe és olvastam el. A szerző Mészáros Róbert végigvezet minket egy vállalkozás „brandingelésén”. Elmondja mik azok a fontos tényezők amelyre figyelnünk kell ha új céget vezetünk be a piacra illetve ha arculat frissítésen esik át vállalkozásunk. Róbert maga is grafikusként kezdte pályáját, jelenleg tanácsadóként segíti vállalkozások kommunikációját, stratégiáját. Könyvkiadója a Brandbirds amely már több mint 30 könyvet jelentetett meg a piacon.

User design interface

Sem designer, sem marketinges, sem vállalkozó nem létezhet ma már digitális design tudás nélkül. A „sárga könyv” segít megérteni a tervezés alapjait, és segít átlépni a klasszikus gondolkodásból a digitális felületek tervezésének világába. Ez a könyv elsősorban designereknek szól, akik nap mint nap meg kell, hogy birkózzanak a digitális kor hozta elvárásokkal, akik weboldalakat, applikációt, digitális felületeket terveznek. A könyv szerzője Serfőző Péter aki a brandguide „univerzumot” hozta létre kb. másfél évvel ezelőtt, ez mellett pedig a zwoelf ügynökség tulajdonosa. Péter hitvallása, hogy a tudás hatalom és azt mindenképp meg kell osztani másokkal. Könyvei és tudásanyagai kuriózumnak számítanak magyar nyelven ezért mindenképp ajánlom mindenkinek aki már jártas a design világában.

A grafikai tervezés kézikönyve


A grafikai tervezés kézikönyve átfogó képet ad arról a szerteágazó tudásanyagról, amelyet a tervezőgrafikusoknak feltétlenül ismerniük kell a mindennapok kihívásainak sikeres megoldásához. A kötetben ötletek és példák százai teszik szemléletesebbé azokat az alapelveket, amelyek a hatékony tervezői munkához elengedhetetlenek.
Az angol nyelven megjelent, azóta töretlen sikerű könyv átdolgozott, kibővített második kiadása részletesen foglalkozik az oldaltervezés kompozíciós szempontjaival, a képek és illusztrációk alkalmazásának kérdéseivel, a színhasználattal, a tipográfiával, valamint az észlelés, történetmesélés és értelmezés vizuális aspektusaival; illetve azzal, hogy miként gyúrhatjuk mindezeket egybe a hatásos kommunikáció érdekében.
A könyv azon túl, hogy minden eddiginél alaposabban tárgyalja a grafikai tervezés alapelveit, azt is bemutatja, hogyan szeghetjük meg a szabályokat anélkül, hogy az a kommunikáció kárára válna vagy összezavarná a befogadót. Ez a könyv mélyre menő ismeretek ad át, és a bemutatja tervezőgrafikának azokat az alappilléreit amelyek több évtizede is bástyának számított. Ajánlom mindenkinek akiket érdekel a tervezőgrafika mert ez a könyv nemcsak szép hanem hatalmas tudásanyag is rejlik benne.

Tipográfia a vizuális kommunikáció alapja

Végül de nem utolsó sorban még egy Brandguide könyvet szeretnék bemutatni. Ez a könyv a tipográfiával foglalkozik és mutatja be azt jól átgondoltan, összeszedetten.

Talán sosem volt még ennyire elérhető bárki számára és ebből fakad, hogy sosem voltunk ennyire rászorulva, hogy „rendes” tipográfiával vegyünk köbe magunkat. Mindenki volt már tipográfus. Lehet, hogy nem tudatosan, de ha már egy üzenetet nyomtatott a lépcsőházba, akkor választott betűtípust, formátumot, kialakította a layoutot, és alakította a tartalmat. A könyv kezdőknek is hasznos lesz, de igazán azoknak fog sokat segíteni, akik már az alapokat elsajátították és szeretnék a tudásukat egy következő, profibb szintre emelni.

Péternek van továbbá még egy könyve a Branding és a vizuális válasz amely elsőként jelent meg a három könyv közül. Természetesen azt is ajánlom bárkinek akit érdekel a vizuális világ.

Olvasni menő

Nagyon keveset olvasunk már manapság. Ha mégis akkor általában azt is telefonunk, vagy számítógépünk kijelzőjén. Azt gondolom, hogy nincs annál jobb amikor egy könyvet megvásárolunk és először átlapozzuk, majd elolvassuk.

Ajánlom mindenkinek, hogy vásároljanak könyveket és olvassanak! 🙂

UI: Senki nem támogatott ennek a cikknek a megírásában, nem kaptam érte cserébe semmit, csupán ezek a könyveket szívből ajánlom mert akik írták rengeteg időt és energiát fektette abba amit mi pár ezer forintért a kezünkbe vehetünk!

Ha tetszett amit olvastál oszd meg!